Università di Genova logo, link al sitoUniRe logo, link alla pagina iniziale
    • English
    • italiano
  • English 
    • English
    • italiano
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Tesi
  • Tesi di Laurea
  • Laurea Triennale
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La locazione di nave nella giurisprudenza recente di common law

View/Open
tesi32607814.pdf (851.2Kb)
Author
D'Elia, Clarissa <1999>
Date
2025-05-06
Data available
2025-05-08
Abstract
Questo studio si propone di esaminare nel dettaglio l’istituto della locazione di nave, all’interno del codice della navigazione e nel diritto internazionale, partendo dalle sue origini per arrivare alla disciplina odierna del codice, specificando le caratteristiche e le classificazioni della locazione, le tipologie di contratti, le parti coinvolte, gli obblighi di quest’ultime, la forma e la durata del contratto e le cause di estinzione. Si evidenzia la centralità dell’istituto nel commercio marittimo globale e si sofferma sui formulari internazionali standard per la conclusione dei contratti di locazione di nave, il più famoso è il BARECON, questo verrà analizzato dalla sua creazione alle successive modifiche che lo hanno portato fino alla più recente versione del 2017. Nella tesi si affrontano anche alcuni casi di giurisprudenza di common law che riguardano principalmente l’interpretazione di alcune clausole del BARECON, ma anche di conflitti riguardo obblighi e responsabilità delle parti, richieste di risarcimento per danni e privilegi marittimi. Da questa analisi si deduce come l’istituto sia in costante mutamento in quanto influenzato dalla prassi commerciale al fine di garantire trasparenza nella disciplina e maggiore tutela per le parti coinvolte, da ciò deriva la necessità di un continuo dialogo tra normativa, dottrina e giurisprudenza, affinché si possa rispondere con efficacia alle dinamiche mutevoli del settore.
 
This study aims to examine in detail the institution of ship leasing, within the navigation code and in international law, starting from its origins to arrive at the current discipline of the code, specifying the characteristics and classifications of the lease, the types of contracts, the parties involved, the obligations of the latter, the form and duration of the contract and the causes of termination. The centrality of the institute in global maritime trade is highlighted and focuses on the standard international forms for the conclusion of ship leases, the most famous is the BARECON, this will be analysed from its creation to the subsequent modifications that have led it to the most recent version of 2017. The thesis also addresses some cases of common law jurisprudence that mainly concern the interpretation of some clauses of the BARECON, but also conflicts regarding obligations and responsibilities of the parties, claims for compensation for damages and maritime privileges. From this analysis it follows how the institute is constantly changing as it is influenced by commercial practice in order to guarantee transparency in discipline and greater protection for the parties involved, from this derives the need for a continuous dialogue between legislation, doctrine and jurisprudence, so that we can respond effectively to the changing dynamics of the sector.
 
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Collections
  • Laurea Triennale [2870]
URI
https://unire.unige.it/handle/123456789/11970
Metadata
Show full item record

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us
 

 

All of DSpaceCommunities & Collections

My Account

Login

UniRe - Università degli studi di Genova | Contact Us